Thursday, 31 December 2015

THURSDAY QUOTE-IBU MOM UMI MAMA


Assalammualaikum wbt




korg jom renung2kan image atas ni :)

till then,
xoxo

Wednesday, 30 December 2015

Borong Tupperware

Assalammualaikum wbt


hai korg..nk ngomel cket..kelmarin kan..umi plan nk beli 1-2 ketui botol air...sbb kt umah dok pakai botol mineral tu..
so, umi called abi btau nk beli...
umi pun zassss ke kedai tupperware la kan..since abi dh greenlight!!!

so, korg tau pe umi beli..adehhh..nk nangis tp sbb kaler cun...trs tersenyum gembira :)


  • 1set botol air yg 300ml
  • 2 bekas air Beverage Buddy 2l


  •  2 sets botol yg 750ml

  • 1 botol yg 2l

huhu..kesimpulannya, tolong jgn terpedaya ngn org yg jual2..manis mulut melarisakn jualan :P
heheheh..tp dorg baik..umi ckp xnk beli, dorg xde paksa or gesa2 umi..umi ckp nk set yg murah2 je..
dorg still pujuk beli bekas herbs, umi response kt dorg..umi xmo sbb pakai bekas ikea :P


tp best la shopping..xbest lps shopping..hehehe...



till then,
xoxo

Tuesday, 29 December 2015

2016



Assalammualaikum wbt

hai korg :)
semoga 2016 akan menceriakan hidup kita, rezeki murah & diberkati, allah kurniakan kesihatan yg baik & lindungi kita... Insyaallah :)







p/s:
smlm umi borong barang rumah yg kering2.
sabunbasuhbaju,sabunmandi,susupekatmanis,susucair,kunyit,kari,segalamacamla,
sume umi beli double,,,hambik!!!375rm...
pagi p tukau 2biji tayar 400rm :((



till then,
xoxo


umi terbeli pulak Tupperware :P

Monday, 28 December 2015

KETTLE KITCHENAID MERAH_CNY

Assalammualaikum wbt


hai semua :)
sihat? hopefully sume sihat..wahhhhh sume sakan bercuti ye..heee
korg, lani umi gile ngn kettle merah CNY!!!
ape tu CNY???tahun baru cina sbb merah.hehehe

sat nooooo


nampak x????de kaler biru cair gakkk..ya alllah santiknyeee!!!!
tapi kan td br je byr mcm2 huhu..kena KIV dulu

korg if de share yg  sama, roger2 la...bole la kite share kedai2 yg murah :)


till then,
xoxo

Thursday, 17 December 2015

ULSER PERUT PartII


Ehsan dr UTUSAN ONLINE:


SALAH satu punca utama pendarahan dalam perut yang menyebabkan seseorang muntah darah atau membuang najis berwarna hitam seperti tar (malaena) ialah ulser pada perut.
Ulser perut yang juga dikenali sebagai ulser peptik merupakan satu keadaan di mana selaput dalaman perut mengalami luka.
Selain di perut, ulser juga boleh berlaku pada bahagian usus kecil (duodenal ulcer).
Pakar Perunding Perubatan dan Gastroenterologi Hospital Kuala Terengganu (HKT), Dr. Ahmad Shukri Md. Salleh berkata, dalam kebanyakan kes bakteria Helicobacter Pylori dikenal pasti sebagai punca yang menyebabkan perut menjadi luka.
Menurut beliau, bakteria ini mengeluarkan beberapa jenis bahan seperti ammonia, protease dan cytotoxin yang menyebabkan paras asid dalam perut meningkat.
``Apabila kandungan asid dalam perut meningkat, lapisan perut akan mengalami luka,'' katanya.
Dr. Shukri memberitahu, dianggarkan 70 hingga 90 peratus pesakit ulser perut dihinggapi bakteria ini.
Ulser yang serius boleh berlaku tanpa sebarang tanda. Dianggarkan 50 peratus daripada pesakit yang mati akibat ulser peptik tidak mengetahui kewujudan ulser itu.
Tambahnya, pengambilan ubat antiinflamasi (Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs) yang digunakan untuk merawat penyakit tulang dan sendi, serta Aspirin di kalangan pesakit jantung dan strok juga menjadi faktor penyumbang kepada masalah ulser.
``Ubat NSAIDs ini merupakan salah satu penyebab utama pendarahan perut dan usus yang boleh mengakibatkan kematian,'' katanya.
Menurutnya, empat peratus daripada pesakit yang mengambil ubat NSAIDs mengalami kesan sampingan yang serius.
Dianggarkan, 30 peratus pesakit mengalami pendarahan perut dan kematian dikaitkan dengan ulser yang berpunca daripada pengambilan ubat berkenaan.
Risiko ini semakin meningkat jika:
* Pesakit yang mengambil ubat-ubatan ini berumur 60 tahun ke atas.
* Jumlah atau dos ubat NSAIDs diambil adalah banyak dalam jangka masa yang lama.
* Penggunaan bersama dengan ubat steroid untuk merawat penyakit yang lain. Ulser perut boleh berulang setelah ia sembuh sekiranya pesakit mengambil semula ubat NSAIDs.
Selain itu faktor-faktor lain yang meningkatkan risiko seseorang mendapat ulser ialah:
* Tabiat merokok. Risiko untuk mendapat ulser adalah dua kali ganda di kalangan perokok. Bagaimanapun, ia bergantung kepada jumlah dan tempoh seseorang itu merokok.
* Tekanan (stress). Penyakit kronik seperti penyakit paru-paru yang kronik, cystic fibrosis, sirosis hepar dan kegagalan buah pinggang.
* Pemakanan. Pemakanan tidak mempunyai kaitan dengan ulser walaupun sesetengah makanan boleh menyebabkan seseorang mengalami sakit perut.
Sepuluh peratus daripada kes pesakit ulser perut tidak diketahui puncanya.
Mengulas tanggapan kononnya ibadah puasa boleh menyebabkan ulser, Dr. Ahmad Shukri memberitahu, pesakit ulser di peringkat akut tidak digalakkan berpuasa sehinggalah ulser tersebut dirawat.
``Apabila telah sembuh, mereka boleh berpuasa dengan memakan ubat seperti yang dinasihatkan doktor,'' katanya.
GEJALA ULSER
Gejala pesakit ulser adalah berbeza di antara individu.
Sakit pada perut (abdomen) terutama di hulu hati adalah biasa dengan anggaran 90 peratus pesakit PUD mengalami sakit pada bahagian tersebut. Ia boleh berlaku selepas atau sebelum makan dan kadang-kadang pada waktu malam.
Punca sebenar penyakit ini tidak semestinya berkaitan dengan keasidan, namun ia berkurangan dengan ubat antacid.
Gejala-gejala lain ialah:
* Sekiranya berlaku pendarahan ulser, najis pesakit akan menjadi hitam dan melekit.
* Kesakitan di seluruh bahagian perut jika ulser perut telah pecah.
* Kesumbatan pada perut yang mengakibatkan pesakit muntah, rasa cepat kenyang dan berat badan menurun. Masalah ini timbul sekiranya ulser terjadi di antara perut dan usus (duodenum).
PEMERIKSAAN
* Gastroskopi. Gastroskopi merupakan satu ujian menggunakan alat sebesar jari kelingking yang akan dimasukkan melalui mulut. Terdapat satu kamera mikro di hujungnya yang akan membolehkan saluran pemakanan, perut dan sebahagian usus kecil dilihat. Pesakit akan diberi semburan bius setempat di bahagian kerongkong atau jika perlu suntikan ubat pelali akan diberikan sebelum pemeriksaan ini dilakukan. Melalui ujian ini, keadaan sebenar pesakit dapat dipastikan sama ada dia mengalami ulser perut atau sebaliknya.
Melalui pemeriksaan ini juga, doktor akan dapat mengambil sedikit contoh tisu di bahagian yang tidak normal untuk pemeriksaan lanjut. Kehadiran bakteria Helicobacter Pylori boleh diketahui dengan kaedah ujian urease atau histologi daripada contoh tisu berkenaan.
Pemeriksaan endoskopi yang kedua perlu dilakukan antara enam hingga lapan minggu selepas pemeriksaan endoskopi yang pertama bagi memastikan ulser perut benar-benar sembuh.
Ini kerana ulser perut juga boleh disebabkan oleh kanser perut. Bagaimanapun, pemeriksaan ini tidak perlu diulangi sekiranya ulser itu berlaku di bahagian usus kecil duodenum.
Kehadiran bakteria Helicobacter Pylori juga boleh diketahui melalui ujian Urea Breath Test atau pemeriksaan darah.
* Ujian larutan barium. Pesakit diminta meminum larutan barium dan X-ray akan diambil untuk melihat bahagian perut yang diselaputi larutan barium.
Bagaimanapun, contoh tisu tidak boleh diambil melalui kaedah ini jika ulser ditemui.
RAWATAN
* Ubat mengurangkan asid dan antibiotik. Sekiranya terbukti bahawa ulser yang dihidapi disebabkan oleh kuman Helicobacter Pylori, ubat yang dapat mengurangkan asid dalam perut dan dua jenis antibiotik adalah kaedah rawatannya.
Bergantung kepada jenis dan dos antibiotik yang digunakan, ketiga-tiga jenis ubat ini perlu diambil selama satu hingga dua minggu.
Dianggarkan kadar kejayaan rawatan ini untuk membantu membunuh kuman Helicobecter Pylori mencecah hingga 90 peratus.
* Hentikan atau kurangkan pengambilan NSAIDs. Bagaimanapun, jika ulser ini disebabkan oleh ubat NSAIDs, langkah pertama yang perlu dilakukan ialah berhenti atau mengurangkan dos rawatan pada tahap yang paling minimum.
* Endoskopi. Jika ulser menyebabkan pendarahan, rawatan endoskopi boleh dilakukan untuk menghentikan pendarahan ini.
Pesakit akan dimasukkan darah sekiranya paras sel darah merah (hemoglobin) menjadi rendah.
Selain itu, pesakit juga akan diberi rawatan ubat-ubatan untuk memulihkan ulser yang dihidapi.
* Pembedahan. Segelintir pesakit mungkin perlu menjalani pembedahan jika pendarahan tidak dapat dikawal dengan cara yang dinyatakan.
Kaedah ini juga akan dilakukan sekiranya ulser tersebut telah pecah dan menyebabkan peritonitis (radang di selaput dalam abdomen) di mana pesakit mengadu sakit di seluruh bahagian abdomen.
PENCEGAHAN
* Elakkan memakan ubat Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs (NSAIDs). Jika pesakit perlu mengambil ubat tahan sakit untuk penyakit-penyakit tulang, sendi atau otot-otot, sebaik-baiknya gunakan ubat paracetamol. Bagaimanapun, jika tidak berkesan, ubat NSAIDs perlu diambil secara berhati-hati.
Bagi mengurangkan kandungan asid di dalam perut, ubat H2-receptor antagonist atau proton pump inhibitor boleh diambil semasa rawatan NSAIDs bagi mereka yang berisiko untuk mendapat ulser berkenaan.
Ubat COX 2 inhibitor digunakan bagi mengurangkan radang sendi dan ia kurang memberi kesan negatif pada perut, boleh diambil sebagai pilihan bagi pesakit Rheumatoid Arthritis dan seumpamanya.
* Berhenti meminum minuman keras
* Berhenti merokok
* Elakkan atau mengetahui kaedah mengurangkan tekanan (stress) dalam kehidupan seharian
* Pendarahan di bahagian perut yang luka.
KOMPLIKASI
Ia berlaku sekiranya ulser tidak dikesan atau dirawat di peringkat awal.
Masalah ini sering kali berlaku kepada mereka yang berumur melebihi 60 tahun akibat penggunaan ubat NSAIDs untuk penyakit sendi.
Pesakit akan mengadu najisnya menjadi hitam, melekit serta berbau (tarry stool). Sesetengahnya pula akan mendapat muntah berdarah.
* Radang pankreas (pancreatitis)
* Kebocoran perut (perforation)
* Penyumbatan salur makanan (obstruction). Ia disebabkan oleh kesan radang dan pembengkakan sekiranya ulser berkenaan berlaku pada bahagian antara perut dan usus kecil (duodenum).


Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0527&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm#ixzz3uSmciCUR 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

THURSDay


Wednesday, 16 December 2015

ULSER Perut

Assalammualaikum wbt

hai semua :)
sihat???lamanye umi x update..heeee
sibuk uruskan diri..hahah
ok..gini...NOVEMBER lps kan.mcm2 dugaan Allah bg :)

1st tu ms Deepavali tu, pakcik masuk ICU due to kidney prob..huhu..mmg penat gak..sbb family ayah dtg transit umah umi...

2nd..
hari pertama :Tetiba ayah PENGSAN!!!! isnin pagi pkl1am ye..umi xsedar phone de text masuk...
pkl6 bc trs btau abi..then abi cuti trs p KL amik ayah...ya allah...ayah pucat lesi lesu bagai..kuning je..pelik sgt....bile suh duduk nk mkn pun nk PITAM..trs r ktorg bwk p PUSRAWI tu kan...
P kt emergency kan...doc check BP sume...then doc bg drip air kt ayah..pastu ujian darah ayh btau HB low...6...normally hb kite 12-13..tapi ayah 6!!!mmg xpelik la nape ayh pucat...pastu doc tnye najis ayah..ayh ckp hitam...1st thing yg ibu pk..ayah kena cancer ke cm die???puas umi ckp kt ibu..no la...insyaallah x...ibu wsau sbb symptoms sume sama..n ayh xde insurance...nape kami p PUSRAWI sbb nk tau result cpt..then doc suh xray..ok..ktorg trskan...Doc ckp de cecair ke perut...xtau ape..
Doc suh warded sbb nk wat test kolonoskopi kot..masuk camera dr dubur tgk usus..

hari kedua: umi lps hntr abi n aisy trs p hospital sbb nk dgr pe doc pakar ckp..doc zain :)
mmg nebes ok...ayh penat je..adik ckp..mlm tu..nk p toilet pun nk pitam..mmg cuak kot tgu result ayah..cm tgu ibu operate dulu..6jam br setel..tp ni kejap sbb check je kan..ok..Doc btau..ayh bkn cancer or radang tp ULSER n de BLEEDING sbb tu darah die hilang melalui najis.
Alahmdulillah lega..call ibu..ibu pun lega wpun jenuh dok nangis kt umi :) umi pun balik umah..siapkn pe yg patut sbb petang nk shoot Pusrawi lg kan..mlm tu Doc masukkan 4begs darah...sbb nk cover darah yg ilang...
Doc ckp..ayh hny bole mkn bubur shj..yg keras, pedas, masam ke sume NO!!!
ok..btau ibu..supaya ibu bole prepare utk ayh...

hari ketiga: umi start puasa nazar day1 sbb umi nazar..if ayh bukan cancer umi akan puasa 3days.
umi xdpt tgk ayh pg sbb de meeting luar..so, suh adik dgr n tnyekn soklan yg umi suh tnye..mujur adik bijak..die record conversation die n doc...pe yg umi dgr "usus awk still de bleeding lg..mlm ni kite tmbh darah lg..if xok, kite akan bakar usus tu yg" mgkn nk stopkan bleeding tu kan..
umi pun trs amik ibu n p bwk jmp ayh sbb ibu wat bubur..trs umi gugel ayat quran yg bole stopkan bleeding dgn izin allah..umi ckp kt ayh..umi nk balik..p darussyifa n ptg umi dtg..
alhamdulillah..xramai org..dpt la umi amikkan ayah air dr ustaz darussyifa..Tq Allah...ptg tu amik abi n aisy p hosp n bg ayh air...darah kna tmb lg 2begs

hari keempat:  doc ckp..darah ayah still sama kan..tp doc naikkan dos ubat ayah..mmg pekat n lama..kiri kanan kena cucuk..cian ayah..cm biasa la..pg umi dtg..ptg dtg lg bwk aisy kan..kasi semngt kt ayah semua...TETIBA rahsia terbongkar...adik ayh CALLED!!!mati r...ayh xbg btau dorg..
rupenye..ibu btau..cissss... tp doc ckp..ayh makin sihat..xyh wat scope lg.alhamdulillah

hari kelima:  Umi xp hos sbb jumaat kan..tetiba aisy demam lak..mmg abi pun cuti la..bwk aisy p clinic bagai....tp adik ckp ayh dh bole discharge..Yeay..Alhamdulillah :) p beli brg dapo sbb nk masak sup ikan merah utk ayah...n maybe ayah ibu nk dok ngn umi lps tu.ktorg pun p la maik ayh..lps isyak br balik sbb tgu ubat abis :) darah ayh jd la 9..doc bg balik sbb de peningkatan n kena follow up lg  :)



ok..next day umi cite psl symptom ye

till then,
xoxo

Nuffnang Ads

Press

 

Template by BloggerCandy.com